Dirigent

Marcel Jungen - Muzikaal leider

Dirigent Marcel JungenDirigent Marcel Jungen

Op zijn negende jaar komt het muzikale talent Marcel Jungen bij de Harmonie Ste Marie van de Gracht binnenstappen. Op zijn zeventiende wordt hij toegelaten tot het conservatorium in Maastricht. Zijn opleiding als trompettist, met als docent Herbert Langen, combineerde hij met de HaFaBra-directie opleiding. Daarbij kreeg hij lessen van Sef Pijpers en Jo Conjaerts.

Naast alle theoretische opleidingen is Marcel toch vooral de man die als muzikant in de praktijk is gevormd. Marcel heeft als muzikant in alle muziekgenres ervaring opgedaan. Met 18 jaar trad hij toe tot het bekende Mariachi-orkest “Serenata Tropicana” later “El Mariachi”. Heel erg thuis is hij ook in het wereldje van de bigbands. Geremplaceerd of lid van Europese Glenn Miller bigband, Triplle B, Swing Design etc. Op 26 jarige leeftijd treedt hij toe tot de “Mariniers Kapel der Koninklijke Marine” te Rotterdam. In dit toporkest vindt hij als trompettist een ideale mix van klassieke en lichte muziek. Sinds 2010 vervult hij daar de functie van“lead trompettist”. Met dit orkest reist hij de hele wereld af: Rusland, Japan, Amerika, Frankrijk, Noorwegen, Verenigde Emiraten en vele andere landen. Optredens van de Marinierskapel worden meestal afgesloten met een performance van het grote dansorkest, waar Marcel de functie van “bandleader” vervult.

Zeker ook als dirigent heeft Marcel zijn sporen verdiend. Voorzichtig begonnen als dirigent van de jeugdharmonie van de Ste. Marie is hij vanaf 1993 dirigent van de “grote” harmonie. Met dit orkest waar hij volledig mee is vergroeid nam hij twee keer deel aan een concours waarbij de door het orkest en hem gestelde doelstellingen meer dan waar gemaakt werden. Concertuitvoering onder zijn leiding zijn echte muzikale happenings. Het is vooral zijn rijke ervaring als muzikant met allerlei muziekgenres die hij op zijn muzikanten weet over te brengen en die dan vervolgens voor de toehoorders een rijk gevarieerd en onderhoudend programma opleveren. Marcel is tevens muzikaal leider en trompetsolist van de Crombacher Muzikanten. Met dit orkest behaalde hij in 2004 het Nederlandse kampioenschap blaaskapellen in de Topklasse, tevens promotie naar de Super-Topklasse.
De grote verdienste van Marcel als dirigent is dat hij zijn muzikanten steeds weer weet te motiveren. Hij bereikt dat niet alleen op basis van zijn muzikale kwaliteiten maar zeker ook door ieder lid met respect te behandelen en op een persoonlijke wijze tegemoet te treden.

In de wereld van de amusementsmuziek zien we de naam van Marcel Jungen regelmatig op affiches prijken. Hij is de oprichter en orkestleider van het bekende dansorkest “Friends 4 Ever”, voorheen “Sir Duke”, dat o.a. bekend is van de vele optredens tijdens en voor karnaval in de Rodahal. Momenteel is hij ook leider/trompettist bij de 11 koppige top-100 band “Streetlife”. Met dit orkest kan hij zich lekker uitleven in iets “stevigere” muziek. Meer informatie kunt u vinden op www.streetlifepartyband.com.
Sinds 2008 is hij ook dirigent bij fanfare “Berg en Dal” Slenaken.
Marcel is zeer gevraagd als studiomuzikant. Vooral in Duitsland maar ook In Limburg bijvoorbeeld bij Eurode Music, Jan Theelen en Marlstone Studio.

Voor het maken van verdere toekomstplannen heeft Marcel Jungen nog geen tijd gevonden. Wensen heeft hij nog vele. Hij zou best nog zijn dirigentschap iets meer willen uitbreiden naar andere verenigingen toe. Ook muziek schrijven is een hobby waar hij meer tijd in zou willen steken. Zoals Marcel ons verzekert is hij echter al heel erg tevreden met al zijn bezigheden zoals hij die nu bedrijft. Hij heeft tenslotte van zijn hobby, zijn beroep kunnen maken!